کنکوری های عزیز، سلاااام!

 

همون طور که میدونید چیزی تا کنکورباقی نمونده وباید از این فرصت باقی مانده بهترین استفاده رو کرد اما عاملی که باعث میشه خیلی از بچه ها نتونند نتیجه دلخواه رو مشاهده کنند، داشتن استرس و اضطراب است.

تغذیه در این دوره نقش موثری رو در کاهش استرس و افزایش تمرکز کنکوری ها ایفا میکنه. در این دوره رژیم غذایی شما با سایر روزهای سال باید کاملا متفاوت باشه. در اینجا من بهتون یاد میدم چطور به این استرس غلبه کنید پس با من همراه باشید:

ورزش کنید:

فعالیت بدنی نقش بسیار پررنگی رو در کاهش استرس ایفا میکنه سعی کنید هر روز حداقل 20-30 ورزش کنید، ورزش باعث آزادسازی ماده ای در بدن به نام “اندورفین” میشود که به هورمون شادی آور معروف میباشد.

از رژیم خودت حذفشون کن:

موادغذایی که حاوی قندهای ساده مثل آبمیوه،شیرینی، شربت،کیک و بیسکوئیت های صنعتی،شکر و قند هستند رو از رژیم غذایی خود حذف کنید زیرا باعث کاهش حافظه میشوند و کربوهیدرات های پیچیده مثل غلاتی که حاوی سبوس و جو میباشند رو جایگزین  آنها کنید

تمرکزت رو بالا ببر:

حتما در رژیم غذایی خود از منابع حاوی منیزیم مانند اسفناج، بادام،انجیر،شکلات تلخ،موز،بادام هندی،تخم کتان،خرما،جوانه گندم لوبیا چشم بلبلی،گردوو سبزیجات برگ سیز تیره مثل کاهو حتما استفاده کنید زیرا تمرکز شما رو به طرز چشمگیری افزایش میدهد و از حواس چرتی جلوگیری میکند.

میان وعده های پرانرژی مصرف کنید :

از مغزها و آجیل های بدون نمک مثل فندق،بادام،گردو و پسته استفاده کنید، هم چنین مصرف آب هویج رو در برنامه میان وعده های خودتون قرار بدین.

متعادل مصرف کن:

در مصرف موادی مثل پنیر،دوغ ترش،سیب ترش،گوجه سبز و گشنیز زیاده روی نکنید

غذای پروسه شده و آماده ممنوع:

از مصرف غذاهای آماده و فست فود(سوسیس،کالباس،همبر،….) جدا خودداری شود.

صبحانه روز کنکور:

در روز کنکور،قبل از امتحان حتما صبحانه سبک و در عین حال انرژی زا مثل نان و پنیر و گردو و عسل مصرف کنید و ترجیحا در روز کنکور شیر را در برنامه صبحانه خود قرار ندین.

تغذیه سرجلسه:

در سرجلسه ،حتما چند آبنبات ( نه شکلات و کاکائو)، مقداری مغز، و یه نوشیدنی انرژی زا مثل شربت عسل به همراه خود داشته باشید.

 

با رعایت این نکات تا حدی زیادی استرس و اضطراب شما کنترل میشود.

 

با آرزوی موفقیت

 

زهرا مصلی نژاد،مشاور تغذیه و رژیم درمانی

 

 

 

 

 

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *